door Judith Ramautar
Bij het seminar was gisteren onder meer ook VVRP-minister Suzy Camelia Römer (PNP)
aanwezig (tweede van rechts) | Foto Ken Wong
WILLEMSTAD — Goed bestuur betekent dat bestuurders, interne toezichthouders en andere bij governance betrokkenen ter zake kundig zijn en zich moreel juist gedragen. Over good corporate governance zijn boekwerken volgeschreven, er bestaan tal van regels waaraan een commissaris of toezichthouder moet voldoen, maar toch blijven zich van tijd tot tijd schandalen voordoen bij overheids-nv’s of bedrijfsondernemingen.
Tegen toezicht heeft minister van Verkeer en Vervoer Suzy Camelia-Römer (PNP) geen bezwaar.
“Ik vind het goed als de Algemene Rekenkamer een controle doet bij mijn ministerie. Wij dienen te voldoen aan internationale kwaliteitsstandaarden.”
Maar volgens de minister moeten we er wel voor waken dat we met het ene controlemonster geen ander controlemonster creëren. Dat zei Camelia-Römer gisteren tijdens het seminar ‘Fatsoenlijk zakendoen in een onfatsoenlijke wereld’, dat de University of the Dutch Caribbean (UDC) organiseerde in het kader van haar 20-jarig bestaan.
Thema van dit seminar was Good Corporate Governance. UDC biedt al jaren de Masterclass Good Corporate Governance aan en in oktober en november staan er weer twee op de agenda. In het seminar stond evaluatie van de oude Code Corporate Governance Curaçao en de vernieuwde Code centraal. Verder kwamen ook nieuwe trends in een veranderende en roerige wereld aan bod. Camelia stipte in haar evaluatie het begrip transparantie aan.
“Wat is belangrijker: bescherming van bedrijfsgegevens of een openbare presentatie als de Staten daar om verzoeken?”
In het panel, na afloop van de lezingen, kreeg de minister bijval van oud-premier Etienne Ys, die overigens op persoonlijke titel sprak.
“Een overheids-nv als UTS bevindt zich in een concurrentieveld. Als ik als minister in de Staten uitleg zou moeten geven over de toekomstplannen van UTS, zou ik dat weigeren, want de concurrent luistert ook mee. Laat ze me dan maar naar huis sturen.”
Ys stelde verder dat de politiek niet op afstand gehouden kan worden bij een overheids- nv, aangezien de commissarissen en directeuren politiek benoemd worden. Maar ze moeten wel afgerekend kunnen worden op hun gedrag bij slecht bestuur. En dat is afhankelijk van de partij en haar politiek leider. Of een rechter.
Ruud Thuis, huidig directeur van UDC, was vroeger commissaris bij een overheidsnv. Hij gaf aan hoe groot het spanningsveld is in een bestuur.
“Mensen willen niet uit de toon vallen, ook niet bij minder goede keuzes, dus dan doe je mee.”
Wie al jaren meedraait in een bestuur is minder geneigd om van houding te veranderen. Maar de regels zijn inmiddels wel veranderd, zoals de hoofdelijke aansprakelijkheid bij onrechtmatig handelen. Vertrouwen en voorspelbaarheid bij een (overheids-)bedrijf zijn de sleutelwoorden. Voorspelbaarheid, omdat investeerders dan eerder belangstelling zullen hebben. Vertrouwelijkheid, dat is het grootste probleem van een Raad van Commissarislid, zeker als deze uit de politiek komt. En onvoldoende doorvragen bij complexe issues.
“Je kunt nog zoveel regels en wetten hebben, maar het gaat uiteindelijk om gedrag en hoe je dat tentoonspreidt.”
UDC had voor deze gelegenheid ook Arthur Izeboud uitgenodigd, van het Corporate Governance Institute van Nijenrode. De vele regels die zijn opgesteld voor goed bestuur verhinderen niet dat er van tijd tot tijd weer schandalen de kop opsteken, zoals nu met Volkswagen in Duitsland en hun gesjoemel met de uitstootmarges of het onderzoek van de Zwitserse autoriteiten naar de omkooppraktijken van Sepp Blatter.
Het publiek zoekt een zondebok als het verkeerd gaat, maar uiteindelijk is het falen de schuld van het gebrek aan het nemen van verantwoordelijkheid. Want hoe kunnen anders die schandalen ontstaan? Omdat niemand eerder is opgestaan toen het de verkeerde kant opging. Izeboud:
“Met de vele nieuwe regels voor goed bestuur lijkt het erop dat het principe ‘als ik een regel niet overtreed, ben ik goed bezig’ de overhand neemt.”
En daarmee zijn we volgens hem in een gevarenzone beland, want over een tijdje erkennen we elkaar niet meer in die regels. Dus uiteindelijk draait het bij goed bestuur toch om de kern: competentie en goed, integer gedrag, concludeerde Ys nog maar eens ten overvloede.
Bron: Amigoe
via Chebli Mohamed



0 commentaires:
Enregistrer un commentaire